В свят, в който границите между физическо и дигитално все повече се размиват, имерсивното изкуство се превръща в нов език на възприятие. Videnie е първото пространство в България, посветено изцяло на този тип преживявания – място, където технологията не просто допълва изкуството, а му дава нови измерения. Зад проекта стои екипът на Phormatik Studio - Владислава Илиев и Михаил Илиев, а визията за Videnie е резултат от години експерименти, международни колаборации и желанието да се създаде сцена за съвременни форми на творчество, каквато досега у нас липсваше. За пътя до идеята, емоцията на потапянето и бъдещето на имерсивното изкуство разговаряме с Владислав Илиев.
***
Как се роди идеята за Videnie и какво ви вдъхнови да създадете първото имерсивно арт пространство в България?
Идеята се роди естествено от желанието ни да създадем постоянно място за новите форми на изкуство, с които работим от години в студио Phormatik. Липсата на такава платформа у нас, съчетана с опита ни в чужбина и ентусиазма на публиката към подобни проекти, ни даде ясен знак, че България е готова за пространство като Videnie.
Ако трябва да опишете Videnie с едно чувство или емоция, какво би било то и защо?
Удивление. Защото искаме всеки, който влезе, да почувства, че попада в различна реалност, в която не просто гледа изкуство, а го преживява със сетивата си.
Videnie комбинира изкуство и технологии по уникален начин. Коя част от този процес – концепцията, дизайна или технологичната реализация – ви доставя най-голямо удовлетворение?
Най-голямо удовлетворение идва от момента, в който концепцията оживява в пространството и започва да резонира с хората. Обичаме целия процес, но истинската магия се случва, когато преживяването се свърже с публиката по неочакван начин.
Имерсивното изкуство размива границите между реалност и виртуалност. Къде според вас е тънката граница между тях и има ли опасност технологиите да „изместят“ изкуството?
Границата е в намерението. Когато технологията служи на идеята и емоцията, тя разширява изкуството. Опасността идва, когато ефектът измести смисъла. Вярваме, че ако поставиш човека и посланието в центъра, технологията може да бъде мощен творчески инструмент, а не заместител.
Програмите като Videnie Mixed Reality и Videnie KIDS предлагат различни преживявания за възрастни и деца. Как адаптирате иновациите, за да са едновременно образователни и забавни?
Подхождаме с уважение към любопитството. За децата това значи игра, движение и откриване. За възрастните, активиране на въображението и сетивата. Технологиите се използват така, че да подкрепят преживяването, а не да го усложняват. Целта е да учим не чрез инструкции, а чрез емоция и участие.
Videnie LAB и Videnie Studio са пространства за артистични експерименти и международни колаборации. Как избирате проектите и артистите, с които работите?
Videnie Studio е естествено продължение на нашата работа с студио Phormatik - част от екипа ни се разрасна и в момента е изцяло фокусиран върху създаването на съдържание за Videnie. Това ни дава възможност да развиваме по-цялостно творческата визия на пространството и да изграждаме устойчив екип, който мисли и работи имерсивно, а Videnie LAB е експерименталната ни зала, в която предстои да започнем и резиденции с български и международни артисти. Това пространство е технически специфично и позволява реализиране на видеоарт, генеративни визуални среди и звукови инсталации в условия, които не се срещат често в България. Ще подбираме проекти с ясно концептуално ядро и автори, които търсят нестандартен подход.
С предстоящия Videnie Festival планирате да създадете първия фестивал за имерсивно изкуство в България. Какви цели си поставяте с него и какво искате да изпитат посетителите?
С Videnie Festival искаме да обърнем внимание на утвърдените международни формати в сферата на имерсивното изкуство като XR, spatial sound, mixed reality преживявания, 360-градусови проекции, мултисензорни инсталации и артистични форми, които съществуват специално за потапящи пространства. Ще поканим артисти и проекти, които работят целенасочено в тази област – от видео артисти до саунд дизайнери и колективи, които създават цялостни среди за преживяване. Това ни вдъхновява изключително и е стъпка към изграждане на устойчива културна сцена, която мисли съвременно.
Кои са най-неочакваните или вдъхновяващи реакции на посетители, които сте наблюдавали в инсталациите на Videnie?
Имаше момент, в който дете влезе в една от интерактивните изложби и каза: „Това е като да влезеш в сън, който мисли.“ Това е точно усещането, към което се стремим, изненадата от нещо непознато, но интимно близко. Много хора излизат развълнувани, мълчаливи или усмихнати и това за нас е най-голямото признание.
Като човек, който стои на границата между изкуство и технология, какво бихте посъветвали младите творци и ентусиасти, които искат да се развиват в сферата на дигиталното и имерсивното изкуство?
Да не се страхуват от технологията, но и да не ѝ робуват. Най-силното дигитално изкуство не е това с най-много ефекти, а това, което е честно, човешко и лично. Да търсят сътрудничества, да бъдат любопитни и смели, но и да помнят, че всяка добра идея започва не с екран и референции, а с нещо лично което искаш да споделиш.
Прочети още
Виж всички
Филмов декември: Какво да гледаме този месец 03 Декември 2025
По стъпките на Джейн Остин с новия роман „Закуска с мистър Дарси“ 02 Декември 2025
Коментари
Още от мрежата
Виж всички
Облачно време ни очаква в четвъртък 04 Декември 2025
Как лидерите трябва да признават грешките си 04 Декември 2025
Цитат на деня 04 Декември 2025
Няма въведени кометари.