Промотирането на продукти в TikTok вече е толкова мощно, че може да повлияе на огромните селскостопански икономики на САЩ и Иран – поне що се отнася до потреблението на луксозни сладкарски изделия.
Шоколадов десерт, пълен с кремообразен зелен шамфъстъчен пълнеж, стана изключително популярен след поредица видеоклипове, споделени в социалната мрежа. Първият клип, възхваляващ вкуса на скъпия така наречен „дубайски шоколад“, беше публикуван в края на 2023 г. и вече е гледан над 120 милиона пъти, да не говорим за множеството последващи видеа.
Вече всички знаем какво е дубайски шоколад и повечето от нас са го опитвали под една или друга форма.

Резултатът е международен недостиг на ключовата съставка – ядките от шамфъстък, които основно се отглеждат в САЩ или Иран. За година цените са скочили от $7.65 до $10.30 за паунд, съобщава Джайлс Хакинг от търговеца на ядки CG Hacking пред Financial Times.
Шамфъстъкът вече започваше да се превръща в дефицитна стока заради слабата реколта в САЩ миналата година – страната е водещият износител в света. Въпреки че реколтата беше по-малка от обикновено, тя беше с по-високо качество и затова по-голямата част от нея беше продадена като цели ядки, все още в черупките си. Това допълнително задълбочи недостига на основните ядки (без черупки), използвани в шоколадовите блокчета.
Междувременно, иранските производители бяха изнесли с 40% повече ядки към ОАЕ през шестте месеца до март в сравнение с предходните дванадесет месеца.

Манията по „дубайския шоколад“ тръгва от създаването на шоколадово блокче, което съчетава млечен шоколад, кадаиф, и пълнеж от шамфъстъчен крем. То е създадено от луксозната шоколадова марка Fix, която продава единствено в ОАЕ, и пророчески е наречено с игра на думи Can’t Get Knafeh of It — препратка към традиционния арабски десерт кюнефе.
Други водещи производители на шоколад, като Läderach и Lindt, бързо създадоха свои собствени продукти с шамфъстък, но сега се борят да отговорят на международното търсене. Чарлс Жандро, генерален мениджър на Prestat Group – компания, която притежава няколко луксозни британски шоколадови марки – казва пред Financial Times, че търсенето на тези блокчета е изненадало индустрията: „Изглежда сякаш се появи от нищото,“ споделя той. „Изведнъж го виждаш във всеки квартален магазин.“
Според съобщения, някои магазини дори ограничават броя на блокчетата, които може да се купят наведнъж. Доказателство, може би, за силата на TikTok инфлуенсърите — или просто за вечната привлекателност на вкусния шоколад.
Прочети още
Виж всички
5 храни, които ни помагат да се справим със стреса 25 Април 2025

За баланс и лекота - диета след Великден 24 Април 2025


Коментари
Още от мрежата
Виж всички



Свързани статии

6 невероятни ползи от хапването на шамфъстък
05 Март 2025Шамфъстъкът е не само вкусна, но и изключително полезна ядка, която може да подобри здравето ви по много начини. Богат на хранителни вещества, витамини и антиоксиданти, този малък, но мощен плод е идеален за поддържане на добрата форма и енергия. ...
Прочети
Няма въведени кометари.