Понятието устойчивост трайно навлезе в корпоративния език, но какъв смисъл влагаме в него и по-важното колко устойчива е устойчивостта на бизнеса е въпрос, чийто отговор търсим заедно с Нестле България.
Защо да „Залесяваме активно“?
Този брой на фокус е програмата на Нестле България „Залесяваме активно“ и кампанията,„SOS Залесяване“ за възстановяване на опожарени горски терени, която е част от нея.
За да разберем необходимостта от активно залесяване, първо се обръщаме към цифрите и фактите.
Какво ни казват цифрите и фактите?
За последните 5 години, горските пожари в България нарастват драстично, не само като брой и обхват, но и като интензивност и все по-ранен старт.
Според годишния отчетен доклад на Иизпълнителна агенция по горите през 2023 г. са регистрирани над 448 пожара в горски територии, засегнали 63 883 дка, а за 2024 година числата са още по-драстични - към края на годината са регистрирани 595 пожара на площ от 171 164 дка, като най-мащабни са били пожарите в Елхово (над 41 000 дка), Свиленград (над 27 000 дка), Хисар и Маджарово. Щетите само за 2024 година възлизат на над 8,4 млн. лв., което е повече от половината от общите щети за последните 10 години. Основна причина за възникване на горски пожари е човешката небрежност (63%), малка част са предизвикани от мълнии (7%) и още по-малка от умишлени действия (3%) - останалите 27% са с неизяснени причини.
Съгласно Закона за горите, държавата залесява опожарените територии, ако в рамките на три години не е настъпило естествено възстановяване,. За периода 2021–2024 г. в България са залесени 8 200 дка опожарени площи в държавни горски територии.
По-сложен от правна гледна точка е въпроса с отпускане на средства за възстановяване на опожарени горски терени, които са общинска собственост.
Именно тук , за да попълни тази празна ниша в законодателната рамка, идва инициативата на Нестле България “SOS Залесяване“, през която компанията дарява средства за възстановяване на опожарени общински терени, извън обхвата на държавния фонд за залесяване.
Какво направи „SOS Залесяване“?
Първият мащабен проект на “SOS Залесяване“ е през 2023 година, когато Нестле България целево дарява 50 000 лв. на община Стамболово, с които дългосрочно да се възстановят 30 декара опожарени горски терени. Проектът включва професионален експертен тригодишен план за залесяване и поддръжка на засадените фиданки, обработка на терена, избор на подходящи устойчиви местни видове и последваща грижа, докато новозасадените дръвчета се прихванат и израснат в здрава гора. Всеки 6 месеца се прави мониторинг на място и се отчитат резултатите от залесяването - за първите 18 месеца, 85% от засадените фиданки н Стамболово са успешно прихванати.
През 2024 година „SOS Залесяване“ организира първият национален конкурс за общини с увеличен дарителски фонд от 60 000 лв. В него могат да участват всички български общини със собствен проект за залесяване и възстановяване на терени, пострадали от пожари и бедствия. Партньори на инициативата са НСОРБ, експерти от Лесотехническия университет и Изпълнителната агенция по горите, които участват с експертна помощ и комуникация с общините. Първият победител е община Твърдица с амбициозен проект за залесяване на 114 декара опожарени гори със 100 000 фиданки от местни видове дъб, които вече са засадени.
Второто издание на конкурса е в ход в момента и набира кандидати до 15 май 2025 г. Получените проекти отново ще бъдат оценявани от експертно жури при пълна прозрачност – всички кандидатствали проекти са публично достъпни на страницата на инициативата, както и условията, критериите и мотивите за оценка на журито.
Едно „лирично“ отклонение: Гората като мисия и послание
В културната история на човечеството дървото е основен символ. То е „Ос на света“ (axis mundi) в скандинавския Игдрасил, „Място на познание“ като Дървото на живота в Библията, път между земното и небесното. Дървото и гората са архетипи, преминали през митологията, литературата, изкуството, киното и религията.
Това разбиране стои в основата на ангажимента на Нестле, според което залесяването не е единствено екологична, но и социална, и икономическа необходимост и не на последно място морален избор, който правим днес с мисъл за по-доброто ни утре.
Програмата „Залесяваме активно“ е част от глобалния ангажимент на Нестле да засади 200 милиона дървета до 2030 г . във всички страни, където компанията има производство и откъдето добива суровини.
За финал: Устойчивостта е избор
Понятието „устойчивост“ през годините преживява трансформация като постепенно към конкретния термин, зает от механиката, се прибавят нови и нови значения, свързани с екология и отговорност.
В речника на Нестле България устойчивост означава способност да създаваш стойност, без да изчерпваш ресурсите, които поддържат живота на всички около теб.
В бизнеса устойчивостта на първо място е избор , който изисква
да съизмериш резултатите, които постигаш днес със следата, която ще оставиш утре и да вземеш нелекото решение къде да сложиш акцента.
„Понякога най-дългата инвестиция започва с една фиданка.“
Прочети още
Виж всички



Коментари
Още от мрежата
Виж всички
Пратеникът на Тръмп Уиткоф се срещна с Путин в Кремъл 25 Април 2025



Няма въведени кометари.