Иконичният моден дизайнер Джорджо Армани, смятан за създателя на концепцията за обличане на знаменитости за червения килим, почина на 91-годишна възраст.

„Il Signor Armani, както винаги го наричаха с уважение и възхищение служители и сътрудници, почина мирно, заобиколен от своите близки,“ потвърдиха от Armani Group в изявление в четвъртък сутринта.

„Неуморим до края, той работеше до последните си дни, посвещавайки се на компанията, колекциите и многобройните текущи и бъдещи проекти.“

Публикация, споделена от Giorgio Armani (@giorgioarmani)

Началото

Армани е роден през 1934 г. в Пиаченца, Италия. Първоначално се насочва към медицината, преди да се запише в армията в началото на двадесетте си години. Първата му стъпка във модата е като витринен декоратор в миланския универсален магазин La Rinascente през 1957 г.

През 60-те години Армани проектира мъжка мода за Nino Cerruti и работи като фрийлансър за редица други модни къщи, преди да създаде собствената си марка Armani през 1975 г., включваща както мъжки, така и дамски колекции.

Разширяване на империята

Оттам Армани започва бързо да разнообразява компанията си, като лансира линии за бански костюми, бельо и аксесоари, преди да представи парфюми, Armani Jeans и Emporio Armani в началото на 80-те години. Около същото време той започва да създава дрехи за големия екран, като най-известната му работа е дизайна на костюмите за филма от 1980 г. „American Gigolo“, наред с много други продукции.

Той също така открива бутици на престижната Rodeo Drive в Бевърли Хилс, наемайки журналистката Уанда МакДаниъл, за да се грижи за контакти с известни личности. През 1978 г. Даян Кийтън получава Оскар за най-добра актриса за „Annie Hall“ в oversized бежов Armani блейзър, който би бил любим на героинята ѝ, и става първата холивудска звезда, облечена с марката на червения килим.

Други актриси първоначално са по-предпазливи спрямо новия дизайнер – като Мишел Пфайфър, която прочуто отговаря на предложението на Армани с думите: „Мога да се облека сама, а кой е този Джорджо Армани?“

Връзката с Холивуд

Впоследствие Пфайфър се отпуска и започва да носи дрехите на Армани. На Оскарите през 1990 г. дизайнерът облича звездата от „Scarface“ заедно с четири от нейните стилни колежки – Джулия Робъртс, Джоди Фостър, Джесика Ланг и Джесика Танди – което кара Women’s Wear Daily да нарече вечерта „Armani Awards“.

„Тези жени изглеждаха мощни,“ споделя Клеър Сауро, моден историк и куратор в Drexel University, пред The Post през 2016 г. „Те контрастираха на големите пищни поли от онова време. Имаха ненатрапчиво излъчване. Това беше преходът от лукса на 80-те към минимализма на 90-те.“

Докато конкуренти като Valentino и Versace започват свои инициативи за червения килим, успехите на Армани продължават. През 1991 г. Ричард Гиър и Синди Крауфорд се женят в облекла на Армани; следващата година Джоди Фостър печели Оскар за „The Silence of the Lambs“ в блестящ светъл костюм на дизайнера. (Фостър продължава да носи Армани почти на всеки следващ Оскар.)

През 2005 г., същата година, в която компанията празнува 30-годишнината си, Армани засилва работата си с известни личности чрез Armani Privé, колекция от кутюр. „Това е сериозна финансова инвестиция, но и логична, прагматична стъпка: ултаспециални рокли като тези са насочени директно към холивудския пазар, с който той работи от години,“ пише Сара Моуър във Vogue.

„Според ръководители на Армани, стилистите на номинираните за Оскар вече звънят по телефоните в очакване на шоуто.“

Наследство и влияние

Докато модните къщи често се издигат и падат във времето, определена група актриси от А-листата — сред тях Кейт Бланшет, Наоми Уотс, Никъл Кидман и Джоди Фостър — остават безусловно лоялни към Армани.

„Да носиш Армани на червения килим означава, че си го постигнал,“ казва стилистката Али Левин пред The Post през 2016 г. „Това е класика, вечно стилно. Никой няма да изглежда зле в Армани.“

Джорджо Армани оставя зад себе си впечатляващо наследство, вдъхновявайки поколения дизайнери и определяйки стандарти в модата и червения килим.

Прочети още

Виж всички

Още от мрежата

Виж всички