Мария Калас е име, което и до днес отеква със сила в света на класическата музика. Считана за една от най-великите оперни певици на XX век, тя не само покорява сцените на най-престижните театри, но и преобръща представите за това какво означава да бъдеш артист. Наричана La Divina – Божествената, Калас съчетава необикновен вокален талант, драматична сила и сценично присъствие, които я превръщат в икона не само на операта, но и на културната сцена на своето време. Нейният живот – белязан от слава, скандали, любов и болка – е също толкова драматичен, колкото ролите, които тя изиграва на сцената.

Мария Анна Чечилия София Калогеропулос е родена на 2 декември 1923 г. в Ню Йорк от гръцки имигранти, които по-късно съкращават фамилното име на семейството до англизираното „Калас“.

На 13-годишна възраст родителите ѝ се разделят и Калас се мести в Атина с майка си и сестра си. Там тя започва музикалното си образование с вокално обучение в Гръцката национална консерватория, ,а на 17-годишна възраст тя прави своя професионален дебют. Тя продължава да се изявява на международни сцени в Гърция, Италия, Лондон и Америка с голямо признание. През 1956 г. открива сезона на Нюйоркската Метрополитън опера с водеща роля в „Норма“ и е обявена за „кралица на световната опера“ от TIME.

Благодарение на драматичния си вокален диапазон и също толкова драматичния личен живот, Калас бързо се превръща в известно име. Към средата на 60-те години на миналия век обаче легендарният ѝ глас започва да отслабва и тя се оттегля от оперната сцена. Последното ѝ публично изпълнение е през 1974 г. в Сапоро, Япония.

Неуспешният брак 

През 1947 г. Калас се запознава с Джовани Батиста Менегини, ​​богат италиански индустриалец, когато тя е на 23 години, а той на 51. Скоро той става неин мениджър, любовник и в крайна сметка съпруг. Двамата се женят през април 1949 г. и Менегини продължава да ръководи кариерата ѝ.

Според Калас обаче неговото управление става по-скоро контролиращо, отколкото съвместно. Тя започва да се чувства задушена, което е голяма част от причината за развода им през 1959 г., според статия от 1982 г. в The New York Times. По-късно тя го обвинява в измама в писма, публикувани в биографията на Линдзи Спенс от 2021 г., казвайки, че е записал всичките им активи на негово име, като по този начин е откраднал половината от всичко, което е спечелила.

Публично Калас не крие лошите си чувства към бившия си съпруг. „Той лъжеше и се опитваше да си припише заслугите за целия ми успех“, казва тя пред „Ню Йорк Таймс“ през ноември 1970 г.

В крайна сметка двамата се разделиха, след като Калас започва афера с гръцкия корабен магнат Аристотел Онасис.

Обречената любов 

Калас се запознава с Онасис за първи път през 1957 г. на парти, организирано от светската личност Елза Максуел. Две години по-късно, според статия в The New York Times от 2000 г., Онасис кани оперната певица и съпруга ѝ да се присъединят към него и няколко други гости на круиз по Средиземно море на борда на неговата яхта.

Въпреки факта, че и Онасис, и Калас са били женени по това време, те започват афера по време на този круиз. Само няколко седмици по-късно Калас напуска Менегини, а през 1960 г. Онасис и съпругата му се развеждат. Аферата им, която продължава девет години, е широко отразена в медиите.

„Светът ме осъди, че напуснах съпруга си, но аз не го напуснах - той ме напусна, защото вече не му позволявах да се грижи за бизнес делата ми“, казва Калас за Washington Post. „Бях държана в клетка толкова дълго, че когато срещнах Аристо и приятелите му, толкова пълни с живот и блясък, станах различна жена.“

Нейният биограф, Спенс, пише в „Таймс“ през 2023 г., че Калас отчаяно е искала да се омъжи за Онасис и е забременявала многократно по време на романса им, но е имала спонтанен аборт. Когато той се жени за Джаки Кенеди през 1968 г., Калас е със съкрушено сърце.

Публично обаче тя твърди, че раздялата им е била по взаимно съгласие. „Нямам никакви съжаления“, казва тя на Барбара Уолтърс по време на интервю през 1974 г. „Иначе щях да се омъжа за него.“

Калас и Онасис продължили да се виждат въпреки брака му и любовта им никога не угаснала, казва тогавашната лична секретарка на Онасис, Кики Феруди Муцацос, пред People през декември 2024 г. „Мария беше част от душата му, от тялото му, от мозъка му“, спомня си тя. „Ето защо никога не са вярвали, че могат да бъдат разделени.“

В края на живота си Калас отишла да посети Онасис на смъртното му легло – момент, който бил опустошителен за оперната дива, разкрива Муцацос.

„Тя знаела, защото била говорила с лекаря, че няма надежда – че той е почти мъртъв, свършен и Мария нямала надежда, че някога ще бъдат отново заедно“, каза тя. Онасис починал на 15 март 1975 г., оставяйки Калас „отчаяна“ и губеща воля за живот, добави бившата секретарка.

„Мария живееше в свой собствен свят“, каза Муцацос. „Тя не искаше да яде, не искаше да излиза, не искаше да говори с приятели. Загуби апетита си за живот.“

Разривът със семейството

Освен с мъжете в живота си, Калас е имала бурни отношения със семейството си, особено с майка си Лица.

В разговор с TIME, Калас размишлява за възпитанието си с тъга и гняв. „Сестра ми беше слаба, красива и дружелюбна, а майка ми винаги я предпочиташе“, казва тя. „Аз бях грозното патенце, дебела, тромава и непопулярна. Жестоко е да накараш едно дете да се чувства грозно и нежелано.“

След раздялата на родителите си, Калас се мести в Гърция с майка си и сестра си. Там Лица, след като открива вокалните таланти на по-малките си дъщери, я подтиква да се изявява, за да помогне за издръжката на семейството. „Никога няма да ѝ простя, че ми отне детството“, каза Калас пред TIME. „През всичките години, в които е трябвало да свиря и да раста, аз пеех или печелех пари.“

По-късно, след като Калас успешно установява оперната си кариера, майка ѝ започва да продава истории за нея на пресата и да я изнудва, според статия от 2021 г. в The Guardian. В крайна сметка двете се отчуждават.

„Никога не бих се сдобрила с майка си и имам много добри причини за това“, каза тя пред The ​​New York Times през 1970 г. „Тя ми направи много лоши неща, а кръвта просто не е толкова силна връзка.“

Да загубиш гласа си 

До 60-те години на миналия век гласът на Калас започва да показва значителен спад и тя бавно започва да се оттегля от сцената. Последното ѝ оперно изпълнение е през 1965 г. в Ковънт Гардън в Лондон. След това Калас преподава майсторски клас в училището Джулиард и предприема световно турне през 1973 г., като пее публично за последен път през 1974 г., според уебсайта на музея на Мария Калас.

Оперната кариера на Калас приключва, когато е само на 41 години, но причината за загубата на гласа ѝ все още е предмет на известен дебат.

Преди всичко, през 50-те години на миналия век тя претърпя драматична физическа трансформация, сваляйки над 27 килограма. Мнозина теоретизират, че тази драстична загуба на тегло може да е допринесла за влошаването на гласа ѝ.

Но най-големият фактор е влошеното ѝ здраве. Тя започва да изпитва редица симптоми, казва Спенс пред History, включително загуба на равновесие и зрение - но никой лекар не би я диагностицирал. „Тя е класифицирана като луда, драматична, хипохондрик“, казва биографът.

В крайна сметка, Калас е диагностицирана с дерматомиозит през 1975 г., според The ​​Sydney Morning Herald, рядко възпалително заболяване, което причинява мускулна слабост. Тя се бори и със зависимост, след като Онасис я запознава с мандракс, който успокоява нервната ѝ система, според Спенс.

Самотният край

През последните си години Калас се оттегля напълно от публиката, живеейки в апартамента си в Париж само с икономката си, според сайта на музея. Там тя умира на 16 септември 1977 г. на 53-годишна възраст от сърдечен удар. Легендарната певица беше кремирана, а пепелта ѝ в крайна сметка беше разпръсната в Егейско море, което според музея беше последното ѝ желание.

Прочети още

Виж всички

Още от мрежата

Виж всички