Поцуоли, малко градче близо до Неапол, е възможно най-далеч от Холивуд. Няма блясък, а жителите му са бедни. През 40-те години на миналия век това е било още по-вярно. Но именно тук, сред руините на бомбените атентати и воя на сирени, се е родила една звезда.
Детството на София Лорен е белязано с постоянна борба за оцеляване, дори след края на войната храната и подслонът често са били оскъдни. Баща ѝ почти напълно отсъства от живота ѝ, след като е изоставил майка ѝ и двете си дъщери, когато Лорен е била още бебе. За да се откъсне от трудностите, през които преминава семейството ѝ и толкова много други, Лорен се обръща към киното.
По време на въздушни нападения тя търси убежище в киносалоните на Поцуоли, което ѝ осигурява истинско бягство от зверствата на ежедневието по време на Втората световна война и мъките на бедността и глада. Гледането на актьори като Рита Хейуърт и Грета Гарбо в разцвета им на големия екран оставя дълбока следа в съзнанието на София Лорен. На 15-годишна възраст тя печели конкурс за красота, който ѝ носи парите, необходими да се премести в Рим и да започне кариера във филмовата индустрия.
С поглед назад, Лорен чувства, че е стигнала до там, където е, благодарение на родния си край и трудностите, които е преживяла, а не въпреки тях. Тя винаги се е гордяла с неаполитанските си корени, които ѝ дават перспектива за героите, които е играла, и с упоритостта, която се е оказала толкова необходима, когато е успявала да се справи в една често недружелюбна индустрия.
През цялата си кариера – която обхваща седем десетилетия и над 100 филма – Лорен е прокарала фундаментални пукнатини в стъкления таван на Холивуд, като жена и като чужденка в индустрията. Тя отдава голяма част от силата си на своята майка. Непоклатима, но нежна, непочтителна, но мъдра, майката на Лорен – която има странна прилика с Грета Гарбо – също е имала стремежи да бъде звезда, но никога не достига висотите, които дъщеря ѝ покорява. Именно от нея Лорен научава значението на устойчивостта и упоритостта в един труден свят, особено като жена.
От самото начало на кариерата си, собствената ѝ самоувереност я предпазва от поддаване на натиска на индустрията. На прослушвания режисьорите ѝ казват, че за да успее, трябва да обмисли пластична операция на носа и устата си. Размишлявайки върху своята историческа кариера, тя каза известната си фраза: „Красотата не е важна – трябва да си интересен. Никога не съм била красива. Никога не съм била порцеланова кукла.“ Сега ни се струва безумно да си помислим, че тази икона, известна както с таланта си, така и с това, че е истински секс символ, някога би се смятала за нещо друго освен за красива.
Но тя е израснала и е работила в Холивуд през 50-те и 60-те години на миналия век – ерата на сексизма в стил “Mad Men” – постоянно ѝ е казвано, че „устата ми е твърде широка, носът ми е твърде дълъг, хората искаха да ми направят по-прави зъби“. За щастие, тя не приема предложението и доказва, че всички грешат, като се е утвърдила като най-успешната италианска актриса на всички времена. В мемоарите си „Вчера, днес и утре: Моят живот“ тя пише: „Знаех много добре, че красотата ми е резултат от много нередности, смесени в едно лице, моето лице. Независимо дали печелех или губех, щеше да е в оригиналната версия.“ И наистина, тя печели.
През 1957 г. тя се омъжва за известния филмов продуцент Карло Понти, който, както казва тя, все още е любовта на живота ѝ. Те бяха женени 50 години, до смъртта му през 2007 г. Понти беше с 22 години по-възрастен от Лорен и поради това връзката им често беше под лупа, като скептиците предполагаха, че той ѝ е предоставил известна степен на защита и възможности.
Но да се предположи, че ѝ е било предоставено нещо, би означавало да се направи лоша услуга на огромния ѝ талант и работна етика. Тя отхвърля всякакви негативни мнения с характерното си безразличие: „Не харесвам думата защитник. По-скоро той вярваше в мен.“
През 1962 г. тя става първият човек в историята, спечелил „Оскар“ за филм, който не е на английски език, за ролята си на Чезира – овдовяла майка, която се бори да защити 13-годишната си дъщеря от ужасите на войната, мизерията и насилието, във филма „Две жени“.
София Лорен блести във всеки образ, който играе, и е истинска икона на и извън екрана. Въпреки че ролите ѝ са варирали от ескорт дами до милионерки, от пица момичета до графини и от съвременни домакини до древноримски кралски особи, това, което свързва всички нейни героини, е тяхната сила. „В кариерата си винаги съм се опитвала да играя жени със силни характери“, казва тя веднъж. И това звучи напълно вярно – нужни са сила и характер, за да се изиграе такава жена.
Прочети още
Виж всички
Между разума и чувствата: Животът на Джейн Остин 16 Декември 2025
6 филмови приятелства, които ни дадоха нереалистични очаквания 13 Декември 2025
Всичко, което знаем за дългоочаквания трети сезон на „Еуфория“ 10 Декември 2025
Коментари
Още от мрежата
Виж всички
Лидерските навици, които отблъскват най-добрите служители 18 Декември 2025
Цитат на деня 18 Декември 2025
На днешната дата, 18 декември. Св. Модест 18 Декември 2025
Няма въведени кометари.