След Милано, Париж и Барселона идват Лион, Андалусия, Тбилиси, Монголия… Все повече българи търсят алтернативни и по-малко познати маршрути. Как се заражда тази тенденция? Как се откриват „новите любими“ места? И каква е ролята на социалните мрежи и блоговете?

Поглед от TravelSmart.bg: 10 години в услуга на самостоятелния пътешественик

Създаден през 2015 г., TravelSmart.bg се превърна в един от основните източници на вдъхновение, оферти и съвети за активно пътуващите българи. Нашата мисия е да покажем, че всеки може да организира сам своето пътуване – лесно, достъпно и с усещане за свобода. През последното десетилетие наблюдаваме отблизо как се променят навиците на българските туристи – от първите им „low-cost“ приключения до задълбочения интерес към нетипични маршрути и нови култури.

От "класиката" към новите хоризонти

Усеща се отчетливо нарастващ интерес към по-малки градове и села, по-слабо посещавани държави, както и дестинации, близки до природата – планини, езера, национални паркове. Там, където липсват тълпите, човек открива преживявания, които са едновременно по-тихи и по-истински.

През последните години все повече пътешественици споделят, че вече са посетили най-популярните дестинации – Лондон, Париж, Милано, Барселона, Виена. И макар че тези места винаги ще имат чар, търсенето се измества. Днес българските туристи търсят ново, различно, неоткрито.

Във фокуса попадат Лион, с кулинарната си сцена и спокойствието на река Сона. Андалусия – слънчева, колоритна и автентична. Тбилиси, където историята и съвременната култура се преплитат. И дори Монголия, където природата и простотата на номадския живот предлагат тотално „изключване“ от забързания свят.

Как се заражда тази тенденция?

През последното десетилетие българските туристи значително обогатиха своя опит. Станаха по-уверени, по-гъвкави и по-самостоятелни в начина, по който планират и реализират своите пътувания. Организирането на ваканция без помощта на туристическа агенция вече не е изключение – а по-скоро очакван стандарт, особено сред по-младите поколения.

В същото време социалните мрежи изиграха ключова роля за промяна във възприятията за пътуване. Instagram, TikTok и личните блогове се превърнаха в основен източник на вдъхновение, изместили традиционните туристически каталози. Дестинации, които до скоро бяха почти неизвестни, днес влизат в полезрението на пътешествениците благодарение на впечатляващи видеа, емоционални снимки или лично разказани истории.

Това съдържание от реални хора съвпада с новото търсене – за уникално преживяване, което не е просто „отмятане“ на поредната столица. Туристите искат емоция, автентичност и контакт с местната култура. Именно затова все по-често се ориентират към малки градчета, села, непопулярни фестивали, дегустации във винени райони или тематични събития извън обичайните туристически трасета.

В допълнение, пандемията остави дълбок отпечатък върху начина, по който хората възприемат тълпите и претоварените места. Много от тях все по-съзнателно избягват шумни, свръхкомерсиализирани дестинации и се насочват към такива, които предлагат повече спокойствие, пространство и връзка с природата. Така нишовите маршрути не само стават по-популярни, но и по-смислени.

Авиокомпаниите усещат тенденцията

През последните години виждаме ясно, че авиокомпаниите усещат тази промяна и адаптират мрежите си. Новите директни маршрути, които се откриват от България, все по-често водят именно към нишови дестинации – като Лион, Алгеро, Вроцлав, Ереван, Лайпциг, Скиатос, Хелзинки. Веднага след обявяването на такива полети, наблюдаваме скок в трафика към нашия сайт, както и ръст в интереса към съдържание, свързано с тези места. Това не са просто „по-малко известни“ дестинации – това са новите любими за хората, които вече са обиколили основното и търсят следващото ниво.

Визуалното съдържание като двигател

Ролята на визуалното съдържание е ключова. Една спонтанна снимка от винарна в Тоскана, кратък клип от планинска хижа в Армения или разказ за непознат плаж в Албания могат да породят лавина от интерес. Алгоритмите на TikTok, Instagram и YouTube вече не популяризират само големите имена, а насочват вниманието към малки съкровища – места, където времето тече по друг начин и контактът с местните е истински.

Какво следва?

Днес, в 2025 г., българският турист е по-любопитен, по-самостоятелен и по-чувствителен към автентичното. Нишовите пътувания не са мода – те са логичната следваща стъпка за хората, които искат да пътуват не просто по-често, а по-дълбоко. А ние от TravelSmart.bg ще продължим да споделяме новите маршрути, личните истории и вдъхновенията, които водят към следващата дестинация – където и да се намира тя.

Прочети още

Виж всички

Още от мрежата

Виж всички