След Милано, Париж и Барселона идват Лион, Андалусия, Тбилиси, Монголия… Все повече българи търсят алтернативни и по-малко познати маршрути. Как се заражда тази тенденция? Как се откриват „новите любими“ места? И каква е ролята на социалните мрежи и блоговете?
Поглед от TravelSmart.bg: 10 години в услуга на самостоятелния пътешественик
Създаден през 2015 г., TravelSmart.bg се превърна в един от основните източници на вдъхновение, оферти и съвети за активно пътуващите българи. Нашата мисия е да покажем, че всеки може да организира сам своето пътуване – лесно, достъпно и с усещане за свобода. През последното десетилетие наблюдаваме отблизо как се променят навиците на българските туристи – от първите им „low-cost“ приключения до задълбочения интерес към нетипични маршрути и нови култури.
От "класиката" към новите хоризонти
Усеща се отчетливо нарастващ интерес към по-малки градове и села, по-слабо посещавани държави, както и дестинации, близки до природата – планини, езера, национални паркове. Там, където липсват тълпите, човек открива преживявания, които са едновременно по-тихи и по-истински.
През последните години все повече пътешественици споделят, че вече са посетили най-популярните дестинации – Лондон, Париж, Милано, Барселона, Виена. И макар че тези места винаги ще имат чар, търсенето се измества. Днес българските туристи търсят ново, различно, неоткрито.
Във фокуса попадат Лион, с кулинарната си сцена и спокойствието на река Сона. Андалусия – слънчева, колоритна и автентична. Тбилиси, където историята и съвременната култура се преплитат. И дори Монголия, където природата и простотата на номадския живот предлагат тотално „изключване“ от забързания свят.

Как се заражда тази тенденция?
През последното десетилетие българските туристи значително обогатиха своя опит. Станаха по-уверени, по-гъвкави и по-самостоятелни в начина, по който планират и реализират своите пътувания. Организирането на ваканция без помощта на туристическа агенция вече не е изключение – а по-скоро очакван стандарт, особено сред по-младите поколения.
В същото време социалните мрежи изиграха ключова роля за промяна във възприятията за пътуване. Instagram, TikTok и личните блогове се превърнаха в основен източник на вдъхновение, изместили традиционните туристически каталози. Дестинации, които до скоро бяха почти неизвестни, днес влизат в полезрението на пътешествениците благодарение на впечатляващи видеа, емоционални снимки или лично разказани истории.
Това съдържание от реални хора съвпада с новото търсене – за уникално преживяване, което не е просто „отмятане“ на поредната столица. Туристите искат емоция, автентичност и контакт с местната култура. Именно затова все по-често се ориентират към малки градчета, села, непопулярни фестивали, дегустации във винени райони или тематични събития извън обичайните туристически трасета.
В допълнение, пандемията остави дълбок отпечатък върху начина, по който хората възприемат тълпите и претоварените места. Много от тях все по-съзнателно избягват шумни, свръхкомерсиализирани дестинации и се насочват към такива, които предлагат повече спокойствие, пространство и връзка с природата. Така нишовите маршрути не само стават по-популярни, но и по-смислени.

Авиокомпаниите усещат тенденцията
През последните години виждаме ясно, че авиокомпаниите усещат тази промяна и адаптират мрежите си. Новите директни маршрути, които се откриват от България, все по-често водят именно към нишови дестинации – като Лион, Алгеро, Вроцлав, Ереван, Лайпциг, Скиатос, Хелзинки. Веднага след обявяването на такива полети, наблюдаваме скок в трафика към нашия сайт, както и ръст в интереса към съдържание, свързано с тези места. Това не са просто „по-малко известни“ дестинации – това са новите любими за хората, които вече са обиколили основното и търсят следващото ниво.
Визуалното съдържание като двигател
Ролята на визуалното съдържание е ключова. Една спонтанна снимка от винарна в Тоскана, кратък клип от планинска хижа в Армения или разказ за непознат плаж в Албания могат да породят лавина от интерес. Алгоритмите на TikTok, Instagram и YouTube вече не популяризират само големите имена, а насочват вниманието към малки съкровища – места, където времето тече по друг начин и контактът с местните е истински.
Какво следва?
Днес, в 2025 г., българският турист е по-любопитен, по-самостоятелен и по-чувствителен към автентичното. Нишовите пътувания не са мода – те са логичната следваща стъпка за хората, които искат да пътуват не просто по-често, а по-дълбоко. А ние от TravelSmart.bg ще продължим да споделяме новите маршрути, личните истории и вдъхновенията, които водят към следващата дестинация – където и да се намира тя.
Прочети още
Виж всички



Коментари
Още от мрежата
Виж всички



Свързани статии

Стюардеса разкри кои са двете напитки, които никога не трябва да консумирате по време на полет
14 Май 2025Стюардеса разкри, че има две популярни напитки, които е по-добре да не поръчвате по време на полет. ...
Прочети
В Рим за уикенда - какво да видиш и къде да отидеш
11 Май 2025Рим е вечен град, пълен с история, култура и безброй кулинарни изкушения. Ако разполагате с три дни, можете да се насладите на най-важните забележителности, да опитате местната кухня и да се потопите в атмосферата на града. ...
Прочети
Музикално лято - фестивалите в Европа, които не трябва да пропускате
09 Май 2025Лятото 2025 в Европа ще бъде музикално! Музикалните събития през тези месеци предлагат уникални преживявания за фенове на всички жанрове – от електронна музика до рок и поп. От грандиозни фестивали, които събират хиляди посетители, до по-малки улични...
Прочети
Любовта с голяма възрастова разлика е на мода. Може ли да проработи в реалния живот?
07 Май 2025Връзките с голяма разлика във възрастта не са нещо ново само по себе си, но изглежда в момента преживяват особен ренесанс. На екрана, последният сезон на The White Lotus върна темата за възрастовата разлика в попкултурния разговор чрез героите на Уолтън Г
Прочети
Дамски уикенд в Европа: Идеи за незабравими пътувания с приятелки
04 Май 2025Не е нужно да чакате големи празници или специални поводи, за да се насладите на прекрасен уикенд с приятелки. Европа е дом на невероятни дестинации, които предлагат много забавление, култура и приключения, идеални за една кратка, но незабравима почивка.
Прочети
5 причини да посетиш романтичната Тоскана
01 Май 2025Италия винаги е примамвала в обятията си романтиците, които копнеят за силна емоция, хубаво вино, вкусна храна и гледки, на които не можеш и не искаш да се наситиш. Паста, пица, джелато и la dolce vita! ...
Прочети
6 невероятни факта, които не знаеш за женското тяло
28 Април 2025Женското тяло е истинска загадка, изпълнена с невероятни и често неразбрани особености. Всеки ден науката разкрива нови и удивителни факти за това как функционира женският организъм. От способността му да се адаптира към различни условия до уникалните мех
Прочети
Няма въведени кометари.