На всеки 100 години някой създава много специална модна дреха, която е едновременно красива и практична. В началото на ХХ век тази дреха е тренчкотът Burberry – дизайнерско постижение, което е толкова желано сега, колкото и преди повече от век.

Когато новият креативен директор на модната къща, британският дизайнер Даниел Лий, представя дебютната си колекция Burberry по време на Седмицата на модата в Лондон през февруари 2023 г., той избира да открие ревюто с тренчкот – знак за това колко важна и неразделна част е дрехата за марката. Неговата версия, по-тъмна и по-мрачна интерпретация на класическия стил, е оувърсайз и свободна, допълнена с ревери, обшити с изкуствена кожа.

Но макар че така може да изглежда тренчкотът в най-модерната си версия, историята е била различна през 1879 г., когато производителят на мъжки дрехи (и основател на едноименната марка) Томас Бърбъри за първи път изобретява габардина. Дотогава водоустойчивите макияжи се изработвали от гумиран памук – тежка материя, която карала носещия ги да се поти обилно. Със сигурност не много шик. За разлика от вулканизирания си каучуков еквивалент, габардинът е лек, удобен и значително по-малко запарващ.

Революционният нов материал е бил такъв хит сред авантюристите, че на Бърбъри е поверено екипирането на няколко известни експедиции. Норвежкият изследовател, зоолог и носител на Нобелова награда за мир д-р Фритьоф Нансен е първият, който носи габардин до полюсите през 1893 г., и той не е последният - сър Ърнест Шакълтън увива себе си, екипа си, палатките им (и дори двигателя на колата им) в габардин по време на три отделни антарктически похода.

Това е PR мечта и вероятно е допринесла за това британската армия да поиска от Бърбъри да създаде палто, подходящо за бойното поле. Томас Бърбъри взел съществуващото палто Tielocken (дизайнът на Burberry с едно копче и една презрамка, който е бил популярен сред офицерите в Бурската война) и го актуализира с D-образни халки за носене на термоси, карти и гранати, капаци за допълнителна защита на гърдите и еполети, върху които офицерът може да покаже ранга си. Така се ражда тренчкотът.

Забележително е, че само на офицерите е било позволено да носят такъв артикул, което го е утвърдило като символ на статус. Заможни цивилни мъже и жени последвали примера му, носейки тренчкоти Burberry като знак на национална гордост – и социално положение – докато офицерите продължили да носят палтата си след войната (и по-късно през Втората световна война). До 1934 г. тренчкотът бил толкова популярен, че Бърбъри дори предлагал доставка в същия ден в Лондон.

Тренчкотът се превърнал в синоним на приключение и практичност, но Холивуд го направил наистина бляскав. Във филма „Казабланка“ от 1942 г. Хъмфри Богарт изрича известната си реплика „Ето те, хлапе“, докато е облечен в тренчкот. Палто Burberry, носено от Богарт за рекламните снимки на филма, е продадено за над 10 000 долара на търг през 2005 г.

Би било небрежно да се пише за най-емблематичните моменти на тренчкота на големия екран, без да се спомене сцената с целувките в дъжда от „Закуска в Тифани“. В последните моменти на филма от 1961 г., Холи Голайтли (Одри Хепбърн) е облечена в тренчкот, докато се събира отново с Фред. Това е един от най-емблематичните костюми във филма – може би втори след този на Givenchy. Въпреки че дизайнерът на гореспоменатото палто остава загадка, вероятно този кинематографичен момент е подхранвал продажбите на оригиналния тренчкот на Burberry. И наистина, до 1965 г. едно на всеки пет палта, изнесени от Великобритания, е продукт на Burberry.

Десетилетие след десетилетие, привлекателността на тренчкота на Burberry никога не е намалявала. Той се появява на екрана във филма „Шербурските чадъри“ от 1964 г. с Катрин Деньов; във филма „Крамър срещу Крамър“ от 1979 г., носен от елегантната Джоана, изиграна от Мерил Стрийп; и „Уолстрийт“ от 1987 г. като палто, избрано от Гордън Геко, героя на Майкъл Дъглас.

Мотото „Ако не е счупено, не го поправяй“ и почти век след като тренчкотът е замислен за първи път, емблематичното творение на марката остава практически непроменено, от бежовия си памучен габардин до майсторството, с което е изработено всяко от тях – усъвършенствано в продължение на 50 години в Castleford Mill на Burberry в Йоркшир. Всяка дреха се състои от 80 части (включително „свинския котлет“, част, която може да се закопчава на врата за допълнителна изолация) и отнема четири часа за ушиване. От 120 отделни процеса, най-трудоемкият е яката, която включва повече от 180 ръчно зашити шева, за да се създаде извивка, която перфектно контурира врата – метод, който отнема една година на всеки специалист шивач, за да го усвои. 

Петте традиционни стила на Burberry се пресъздават сезон след сезон. Има Kensington, Chelsea, Waterloo, Camden и Paddington, всеки с леко различен силует и дължина - някои с меки рамене реглан, други по-остри и по-елегантни. Можете също така да добавите персонализирана бродерия, монограми и винтидж подплата, използвайки услугата Trench Bespoke на Burberry - достъпна във водещия магазин на марката в Лондон.

Тренчът на Burberry притежава рядка гъвкавост, която донякъде обяснява трайната му привлекателност. Той се съчетава лесно с тениска и дънки (просто попитайте Кейти Холмс и Миранда Кер), както и с коктейлна рокля (вижте Риана в сатенена версия от 2019 г.).

Той е достатъчно изискан за Кейт и Меган (с неофициалната кралска униформа от рокля и заострени обувки) и достатъчно готин за Бела Хадид, когато е съчетан със суичър с качулка и масивни ботуши. Можете да го носите денем и нощем, на работа или през уикенда – и разбира се, за целувки в дъжда! 

Прочети още

Виж всички

Още от мрежата

Виж всички